2a poznaje smaki i zapachy klasowego ogródka. Działania EKO z Twoją Wolą
Uczniowie i nauczyciele 2a znaleźli się w otoczeniu pięknie pachnącej zieleni po tym, jak w sali wspólnie założyli zimowy ogródek na parapecie. Efekty są zachwycające!
Dzieciom dużo łatwiej jest zapamiętać nowe terminy dotyczące roślin (np. co to pęd, korzeń, łodyga lub liście), gdy mają z nimi styczność w prawdziwym życiu, zamiast tylko za pośrednictwem podręcznika. Dbanie o kwiaty budzi w uczniach poczucie obowiązku. Dodatkową korzyścią jest również możliwość delektowania się smakiem z samodzielnie wyhodowanych okazów!
Koordynator: Żanetta Wośko
Zimowy ogródek w klasie 2a
Zimowy mini ogródek na parapecie okna w naszej klasie stał się doskonałą okazją do zbierania informacji na temat uprawy roślin w warunkach szkolnych oraz ich pielęgnacji. Dzieci pod kierunkiem Pani Anny Kotys, w ramach świetlicy szkolnej posadziły cebule hiacyntów, narcyzów, tulipanów i cebulę jadalną. Za kilka tygodni dzieci będą się cieszyć pięknem i zapachem kwiatów oraz delektować szczypiorkiem do kanapek. Uczniowie w trybie ciągłym będą prowadzić dzienniczek obserwacji wzrostu i pielęgnacji tych roślin.
Ścieżka dendrologiczna
Uczniowie klasy 2a pod kierunkiem nauczyciela świetlicy Pani Anny Kotrys uczestniczyli w zorganizowaniu na terenie naszej szkoły ścieżki dendrologicznej. Przygotowali do tego celu tabliczki informacyjne dotyczące wybranych gatunków roślin: lilaka, irgi, klonu, dereni, lipy, bluszczu i świerku. Obserwowaliśmy również zmiany zachodzące w przyrodzie jesienią.
Koordynator: Żanetta Wośko
Mali ogrodnicy – uczniowie klasy 2a
Praca w ogrodzie dostarcza dzieciom mnóstwa radości. Sam ogród jest interesujący, lecz obserwowanie małej cebulki zmieniającej się w piękny kwiat – wprost magiczne! Dlatego już pod koniec września uczniowie kl. 2a pod kierunkiem nauczyciela świetlicy Pani Anny Kotrys przystąpili do sadzenia cebulek kwiatów: szafirków krokusów, narcyzów, tulipanów i hiacyntów, które zakwitną wiosną, by zdobić teren wokół szkoły. Dodatkowo w gazonach przed szkołą zostały również posadzone wrzosy i pozostaną tam do wiosny. Cały materiał roślinny został zakupiony przez rodziców kl. 2a. Dziękujemy za zaangażowanie i pomoc w realizacji projektu Eko z Twoją Wolą.
Tak wspólnie spędzonego czasu dzieci z pewnością nie zapomną nigdy, a rozwijające się kwiaty będą miały jeszcze większą wartość!
Koordynator: Żanetta Wośko
Klasa 3c – “Jesienne drzewo”
Rośliny filtrujące w klasie 2a
Najlepszą porą roku do przesadzania roślin doniczkowych jest wiosna, ale zniecierpliwieni wybraliśmy termin jesienny, by wzbogacić wystrój klasy i zacząć możliwie najszybciej korzystać z właściwości zdrowotnych gwarantowanych przez rośliny.
Amerykańska agencja NASA opublikowała listę roślin doniczkowych, które najskuteczniej filtrują powietrze i oczyszczają je z zanieczyszczeń. Na jej podstawie wybraliśmy do posadzenia trzy gatunki: wężownicę (sansewierię), skrzydłokwiat i figowiec benjamina. Jednym z dodatkowych powodów, dla których zdecydowaliśmy się na wężownicę jest to, że produkuje ona nadzwyczaj wysoką ilość tlenu w nocy. Uczniowie kl. 2a pod kierunkiem Pani Anny Kotys, w ramach świetlicy posadzili je w skrzynkach balkonowych i stworzyli z nich kompozycje.
Według publikacji NASA, rośliny te będą chronić nas m.in. przed następującymi toksynami:
- Benzen – stosowany jako rozpuszczalnik podczas produkcji tworzyw sztucznych, barwników, detergentów lub pestycydów.
- Formaldehyd – stosowany jako konserwant lub środek odkażający podczas produkcji kosmetyków i produktów przemysłowych.
- Ksylen i toluen – stosowane jako rozpuszczalniki organiczne w przemyśle.
Koordynator: Żanetta Wośko