Wycieczka do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej
Dnia 8 grudnia odbyła się jednodniowa wycieczka do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w ramach Międzyszkolnego Konkursu Wiedzy "Cztery Żywioły – powietrze". Pojechała na nią klasa 3f pod opieką naszego trenera. Wszyscy od dawna czekali na ten moment. Jeszcze w autobusie zostaliśmy zapoznani z zasadami bezpieczeństwa oraz zasadami zachowania się na wycieczce.
Po dojechaniu na miejsce jak najszybciej chcieliśmy dostać się do celu naszej podróży. Po załatwieniu formalności, rozebraniu i spotkaniu z przewodnikiem wreszcie dostaliśmy się do wnętrza budynku.I tu właśnie dowiedziałem się, że jest to jedyna firma w Polsce zatrudniającą kontrolerów ruchu lotniczego. Tylko około 500 osób wykonuje ten zawód w naszym kraju, natomiast badania wykazują , że jest to jedna z najbardziej stresujących profesji na świecie.
Najbardziej zaciekawiło mnie to, że kontroler musi wciąż przewidywać, jak zaplanować sytuację w przestrzeni powietrznej w danym momencie, by zapewnić sprawny i co najważniejsze – bezpieczny lot każdemu statkowi powietrznemu. Poza tym, co nie mniej ważne, powinien potrafić zareagować prawidłowo na każdą najmniej spodziewaną sytuację, jaka może mieć miejsce w jego przestrzeni powietrznej. A taka sytuacja potrafi zmieniać się błyskawicznie.
Niesamowite jest to, że każdy kontroler odpowiedzialny jest za swój określony sektor. Ruchem samolotów na lotniskach kontrolowanych sterują kontrolerzy wieżowi. Czuwają nad bezpiecznym kołowaniem samolotów ze stanowisk postojowych do momentu, gdy pilot zgłosi gotowość do startu. Dbają także, by były zachowane odpowiednie odległości między samolotami startującymi i lądującymi. Kontrolerzy radarowej kontroli zbliżania przejmują odlatujący samolot pod swoją "opiekę" zapewniając mu sprawne wznoszenie i wylot na odpowiednią trasę. Musi być on bezkolizyjny z ruchem samolotów przylatujących w tym samym czasie na dane lotnisko. Przyloty są wprowadzane na prostą do lądowania, tak by odległości między nimi nie były mniejsze niż przewidziane minima. Kolejnym działem, w którym pracuje największa część kontrolerów jest kontrola obszaru. Za pomocą kilku radarów rozstawionych na terenie naszego kraju kontrolerzy obszaru śledzą ruch lotniczy nad Polską 24 godziny na dobę
Na koniec wycieczki udaliśmy się do swoich domów. Swoimi przeżyciami i wiadomościami podzieliliśmy się z innymi, sami zaś wzbogaciliśmy swoją wiedzę i doświadczenie.
Damian Papis