ELEKTORMAGNES KLASY 3A
Laboratoria Przyszłości to program, którego celem jest stworzenie nowoczesnej szkoły rozwijanie umiejętności praktycznych, kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów.
W ramach programu, w czasie zajęć koła ,,Programowania i robotyki” uczniowie klasy 3a samodzielnie budowali elektromagnes i badali, jaki wpływ ma na inne obiekty w naszej klasie!
Prawie wszystko wokół nas składa się z niezwykle małych cząsteczek. Niektóre z nich mają w sobie ładunek elektryczny. Te z tym samym ładunkiem się odpychają, a z przeciwnym – przyciągają. Nauka odkryła tę moc, a technologia zmusiła do uporządkowanego ruchu – to właśnie prąd elektryczny!
Końce magnesów nazywamy biegunami: północnym (N) i południowym (S). Między nimi oraz naokoło magnesu istnieje niewidzialne oddziaływanie – pole magnetyczne. To właśnie Ziemia jest największym magnesem, po którym stąpamy każdego dnia!
Uczniowie klasy 3a samodzielnie budowali elektromagnes, nakręcali nakrętki na końcówki śrub, nawijali przewody elektryczne, owijali nim ściśle śrubę aż po łepek. Następnie kładli na blacie kompas, przykładali metalowe końce przewodu do obu końców baterii i sprawdzali, czy igła kompasu drgnęła.
Uczniowie porównywali również elektromagnes z magnesem ferrytowym. Badali, który z nich jest silniejszy? Sprawdzali, na który magnes, igła kompasu ustawionego w podobnej odległości reaguje szybciej. Na zakończenie testowali, jakie przedmioty z naszej klasy może podnieść skonstruowany elektromagnes.
WNIOSKI Z EKSPERYMENTU
Z eksperymentu uczniowie dowiedzieli się wielu niezwykłych faktów. Przede wszystkim wiedzą już, że istnieją materiały, które mogą być przyciągane przez magnesy, oraz że można stworzyć magnes z wykorzystaniem prądu elektrycznego. Dowiedzieli się także, że istnieją bieguny magnesu oraz że Ziemia posiada ogromne pole magnetyczne, które chroni nas przed morderczym promieniowaniem słonecznym!
A.Wiśniewska