Klasa 7a uczestniczy w projekcie Fundacji Bez Wizy w ramach konkursu: Działania w zakresie ochrony zabytków Warszawy ogłoszonym przez: Urząd Miasta Stołecznego Warszawy – Biuro Stołecznego Konserwatora Zabytków realizuje projekt
Pocztówka z przeszłości
W ramach promocji działań związanych z upowszechnianiem wiedzy o dziedzictwie kulturowym Warszawy oraz ochroną i opieką nad zabytkami stolicy realizujemy projekt edukacyjny przeznaczony do dzieci z klas VI – VIII szkół podstawowych. Mamy na myśli po 6 spotkań, w czasie których uczniowie poznają historię 4 zabytków. Poznają historię budynku i jego mieszkańców (bądź lokatorów) oraz urzędów w nim rezydujących. Zabytek – wybrany przez grupę uczestników – stanie się leitmotivem ścieżki edukacyjnej, która, dzięki spotkaniom w fotoplastykonie, zajęciom warsztatowym z fotografii, wycieczkom plenerowym i lekcjom z konserwacji, wzbogaci wiedzę odbiorców o ochronie zabytków i dziedzictwie kulturowym stolicy. Na warsztatach fotograficznych młodzież zdobędzie teoretyczne i praktyczne umiejętności fotografowania architektury, co przełoży się na stworzenie własnych prac graficznych w oparciu o poznany zabytek. Projekt zostanie zwieńczony wernisażem prac uczestników. Wystawa pokaże dzieła graficzne inspirowane widokami starej Warszawy (przedwojenne pocztówki) oraz fotografiami wykonanymi przez dzieci. Pięknie wydrukowane grafiki staną się ozdobą szkół i będą zachęcać młodzież i kadrę do wykorzystywania naszych pomysłów w edukacji. Wernisaż umożliwi ponadto uczestnictwo w projekcie całej społeczności szkolnej i rodzinom beneficjentów. Zaprezentujemy prace dzieci, ale również, zaprosimy na mini spektakl w oparciu o “Gościniec albo Opisanie Warszawy” Adama Jarzębskiego. Wernisaż odbędzie się w przestrzeni zaprzyjaźnionego z Fundacją Bez Wizy jednego z warszawskich środków kultury (np: Dom Pracy Twórczej, ul. Ptysiowa 3; Miejska Biblioteka Publiczna, ul. Świętojańska 5, Piwnica pod regałami) albo w przestrzeni zaproponowanej przez Biuro Stołecznego Konserwatora Zabytków.
Tematy zajęć:
- Wycieczka tematyczna po starej Warszawie.
- Jak budynek staje się zabytkiem?
Co jest najważniejsze w zabytkowych budynkach?
Ich historia, znaczenie, funkcja, czy może wygląd? Na czym polega renowacja budynku?
Co decyduje, że jeden budynek podlega renowacji, a drugi zostaje rozebrany?
- Warsztat fotograficzny.
Zajmiemy się technikami fotografowania. Porozmawiamy o czułości matrycy, przysłonie, czasie naświetlania, balansie bieli. Uświadomimy dzieciom, jak ważna jest konsekwencja czynów i świadomość wyborów, by odpowiednio dobrać kadr i mądrze go komponować. Wzorem będą dzieła mistrzów malarstwa i fotografii. Pokażemy młodzieży, jak wykorzystać aparaty fotograficzne, które mają w telefonach.
- Fotografujemy zabytki. Młodzież otrzyma zadania, by wykorzystując wiedzę z warsztatu fotograficznego, zrobić różnego typu fotografię zabytkowego budynku.
- Historie 4 zabytków warszawskich.
Zajmiemy się historią jednej z Gazowni Miejskich: ul. Dworska 25, Prądzyńskiego 12/14, Kasprzaka 25; Szpital Dziecięcy Bersohnów i Baumanów ul. Śliska 51; Pałacyku Konopackiego, ul.Strzelecka11/13; kościoła św. Augustyna ul. Nowolipki 18. Zapoznamy młodzież z historią budynków, poznamy ich lokatorów i mieszkańców oraz rolę, jaką zabytek pełnił i pełni w tkance miasta. Zobaczymy, jak wyglądała i zmieniała się Warszawa w okolicach tych zabytków.
- Tworzymy własne grafiki – warsztat z grafikiem.
Korzystając ze zdjęć z Archiwum Akt Dawnych i archiwum Ośrodka Karta każdy uczestnik – z pomocą grafika – skomponuje własną grafikę z użyciem wizerunku zabytku (w postaci zdjęcia, wykonanego w czasie zajęć plenerowych) i zdjęć archiwalnych.
Finał projektu – wernisaż z udziałem społeczności szkolnej, opiekunów i kadry pedagogicznej. Prezentacja prac dzieci, wstępny wykład przedstawiający założenia projektu i występ edukatora i aktora z wykorzystaniem “Gościńca albo Opisanie Warszawy” Adama Jarzębskiego. Łukasz
Projekt w całości finansowany jest przez Fundację Bez Wizy i Biuro Stołecznego Konserwatora Zabytków. Zakładamy realizacje projektu w trybie stacjonarnym , ale nie wykluczamy jego realizacji online.